Virtuaalinen tiimi mahdollistaa
työskentelyn ympäri maailmaa ilman fyysistä läsnäoloa, viestintä tapahtuu
sähköisten viestimien avulla ja se ei ole aina aikaan tai paikkaan
rajoittunutta. Työskentelytapa mahdollistaa eri asiantuntijuuden ja
huippuosaajien yhdistämistä ilman, että täytyisi työskennellä konkreettisesti
läsnä. Virtuaalitiimissä projektiin osallistuvat henkilöt harvoin tuntevat
toisiaan ja heillä saattaa olla samaan aikaan useita eri projekteja. Virtuaalista
tiimiä hyödynnetään organisaatioissa, mutta myös kouluissa opiskelijat voivat
työskennellä eri projekteissa yhdessä sähköisten materiaalien ja välineiden
kanssa. Virtuaalinen tiimi niin kuin kaikki muutkin projektityöskentelyt
tarvitsevat vahvan ja osaavan johtamisen, ilman oikeanlaista johtamista
projekti ei pysy aikatauluissa eikä sillä ole oikeanlaista työskentelytapaa. Virtuaalisen
tiimin haasteena on samat kuin fyysisessä työskentelyssä, nimittäin sisäinen
motivaatio ja kuinka yhdistää osaaminen ja työskentelytavat ilman suuria
näkemyseroja. Virtuaalitiimissä työskentely on itsenäistä ja ehkä hieman
yksinäistä, mutta kuten tiimityöskentelyssä aina se vaatii paljon
kommunikointi- ja sosiaalisia taitoja.
Virtuaalitiimin hyödyntämisessä on
paljon hyötyjä, mutta myös haasteita, osa haasteista on samat kuin
projektityöskentelyssä, joka tapahtuu fyysisesti läsnä. Virtuaalitiimin paras
luonteenpiirre on eri osaamisten, asiantuntijuuden ja ajankäytön hallinta. Sen
muita tuomia etuja ovat joustavuus, innovatiivisuus, eri mahdollisten
kulttuurien tuoma näkemys, ympäristölliset hyödyt, ei tarvetta matkustaa työn
perässä ja organisaation näkökulmasta kustannustehokkuus ja nopea reagointikyky
toimintaympäristön muutoksissa.
Haasteita taas ovat osaamattomuus johtaa
tiimiä tai projektia, jos tiimi ei saa tarpeeksi kannustusta tai vastauksia
johtajaltaan, niin projekti ei välttämättä onnistu. Myös sosiaaliset haasteet,
kuten kielitaidottumuus ja väärinymmärtäminen sekä luottamuksen puute voivat
hidastuttaa projektia. Muita haasteita ovat työskentely eri aikavyöhykkeellä,
viestintäteknologian onnistuminen, tiimin identiteetin muodostuminen ja
työskentelytavat. Virtuaalitiimissä työskentely vaatii paljon myös
virtuaalityöskentelyn luonteenpiirteitä ja tietynlaista paineensietokykyä. Itse
koen, että suurin haaste on, empatian puute ja väärinymmärryksen olemassaolo,
esimerkiksi kuinka lukea toisen tunnetiloja pelkästä tekstistä? Ihmisen
elekieli on kuitenkin iso osa viestintää.
Virtuaalitiimin vetämiseen liitetään termi
virtuaalijohtaminen. Tutkiessani virtuaalitiimin käsitettä, useimmissa asiaa
käsittelevissä tutkimuksissa nousi tärkeimmäksi virtuaalijohtamisen menestystekijäksi
luottamus. Oikeanlainen
viestintä on avainasemassa tiimin vetämisessä, kun kyseessä on etäjohtaminen,
teknologian täytyy olla kehittynyttä ja mahdollistaa mutkattoman yhteydenpidon.
Luottamuksen ja identiteetin rakentaminen on haastavampaa kuin läsnä
tapahtuvassa johtamisessa. Virtuaalijohtajan tulee yhdistää tiimin jäsenet ja
saada heidät innostumaan, kannustaa ja palkita tehdystä työstä. Kommunikoinnin
ja viestinnän sekä tiedon kulun pitää olla avointa ja tehokasta, etätyöskentelyn
johtamisessa vaaditaan aktiivista yhteydenpitoa, seurantaa ja osallistumista
yhdessä.
Luottamuksen edistämiseen on paljon
määriteltyjä toimenpiteitä, kuten yhteiset arvot ja visio päämäärästä, selkeät
tavoitteet sekä toiminnallisia toimenpiteitä kuten selkeät tehtäväroolit,
säännöllinen yhteydenpito ja palautteenanto, avoin dokumentointi sekä tiedon
jakaminen. Muita tärkeitä luottamukseen perustuvia toimenpiteitä ovat
kannustaminen ja innostaminen sekä saada jäsenille tunne, että heidän työ on
merkityksellistä. Hyvän johtajan tunnuspiirteisiin kuuluu myös kannustaminen
jakamaan tietoa siivilielämästään, jotta saataisiin henkilökohtaisempi ja
avoimempi ilmapiiri.
Virtuaalitiimin
työkalut
Kaikki viestintä tapahtuu ainoastaan
sähköisten välinten kautta, vaikkei kasvokkain tapahtuvat tapaamisetkaan ole
pois-suljettuja. Sähköisiä työkaluja on lukuisia ja niiden käyttö on
riippuvainen tiedon jakamisesta ja luonteesta. Virtuaalitiimillä saattaa olla
useita eri työkaluja projektissa samaan aikaan ja niitä voivat olla sähköposti,
forumit, blogit, pikaviestimet, wikit sekä tiimin omat sivustot ja portaalit.
Etäyhteyttä ja ”elävää kuvaa” voidaan tuottaa videolähetyksillä. Omasta
mielestäni parhain ja vällitön kommunikaation työkalu on videopuhelut
esimerkiksi Skype, jonka avulla voidaan keskustella ryhmissä. Virallisempi
käyttö on video- konfrenssi, joissa voidaan keskustella palaverissa kuvayhteyden
avulla. Virtuaalitiimin tykaluja voivat olla myös sosiaalisen median
yhteisöpalvelut kuten Facebook tai sisältöyhteisöt Youtube ja Twitter. Verkkoyhteisöpalvelut
kuten Google+:n avulla voidaan jakaa tiedostoja ja tietoa keskenään.
Sosiaalisen median palveluita voidaan
myös räätälöidä eri yritysten tarpeisiin, räätälöity palvelu toimii ainoastaan
silloin vain yrityksen omassa toiminnassa. Esimerkiksi SocialBlue oli
räätälöity yritykselle, jonka IBM oli suunnitellu omalle henkilöstölle
viestintään, sen tarkoituksena oli tutustuttaa henkilöstöä toisiinsa ja luomaan
sekä ylläpitämään suhteita muun henkilöstön kanssa, sivusto oli samantyyppinen
kuin Facebook. Keskustelupalstoilla taas tarkoitetaan esimerkiksi Redditiä,
Googlea, Suomi24 ym. Keskustelupalstojen etu on, että keskustelut voidaan
ryhmittää, joka auttaa keskustelujen sisältöä pysymään aiheessa.
Keskustelupalstat eivät vain yksinään ole kovin tehokkaita sisäisen viestinnän
apuvälineitä, koska eivät ole reaaliaikaisia. Wikisivustot taas ovat
sisällönjako-palveluita, joissa tiimin jäsenet voivat muokata toimintojaan
käyttöönsä sopiviksi ja dokumentoida työtehtäviään.
Otin tarkempaan tarkasteluun Skypen,
jolla on tarjota työmaailmaan oma versio nimeltä Skype for business. Skypen
avulla voidaan ottaa yhteyttä muihin jäseniin joko ryhmäpuheluna-tai videona. Itse
en ole käyttänyt videopuhelua tai skypen muita toimintoja, mutta pikaviestimiä,
sähköpostia ja muita sosiaalisen median palveluita kyllä päivittäin. Skype for
business on maksullinen, mutta skypea voidaan käyttää myös maksutta, Skype on
Microsoftin tuote.
Päätin kokeilla ystäväni luona skypea ja
otimme videopuhelun tietokoneella web-kameran välityksellä toiseen ystäväämme,
tarkkaan kuvamateriaaliin kannattaa hankkia kunnon kamera, pelkän tietokoneen
mukana tuleva web-kamera ei ollut kovin tarkkakuvainen. Kuva tuli yllättävän
reaaliaikaisesti, ilman suurempia ”viiveitä”. Erityisesti en löytänyt mitään
huonoja puolia, mielestäni hyvin tärkeä nykypäivän virtuaalitoiminnoissa ja
voidaan hyödyntää toimintoja globaalisesti, esimerkiksi työhaastattelu voidaan
suorittaa toiselta puolelta maailmaa ilman, että joutuu fyysisesti matkustamaan
paikan päälle.